Privacy/Security nieuws

WeTransfer stuurde berichten door naar verkeerde ontvangers

WeTransfer heeft berichten over bestanden die klanten verstuurden, ook opgestuurd naar verkeerde ontvangers. Volgens het bedrijf zijn die bestanden ook geopend, maar door de juiste persoon. Het bedrijf heeft een waarschuwing gestuurd naar desbetreffende gebruikers.

Het datalek vond plaats op 16 en 17 juni, schrijft WeTransfer in een e-mail aan slachtoffers. “Een transfer die je hebt gestuurd of verzonden, is ook bij sommige andere personen aangekomen”, schrijft het bedrijf. “We zien dat sommige van die bestanden ook geopend zijn, maar vrijwel zeker door de bedoelde ontvanger.”

Lees hier verder. © Tweakers.net

Neckermann waarschuwt vakantieklanten na inbraak op hoofdkantoor

Reisorganisatie Neckermann heeft tienduizenden klanten gewaarschuwd na een inbraak bij het hoofdkantoor in Hoofddorp. In de nacht van 31 mei op 1 juni drongen onbekenden het gebouw binnen. Ze gingen er vandoor met ‘computers, telefoons, laptops, tablets en beamers’, aldus Neckermann. 

Op de computers stond een bestand met namen, adressen, woonplaatsen en reisdata van ongeveer 50.000 klanten. Volgens Neckermann zijn er geen aanwijzingen dat de inbrekers wisten van de reizigersinformatie, dat het ze daar om te doen was en dat de daders of anderen het bestand hebben gevonden.

Lees hier verder. © AD.nl

Nieuw datalek Utrechtse Jeugdzorg door online zetten testsite

De Utrechtse Jeugdzorg heeft opnieuw met een datalek te maken gekregen, nadat een testwebsite met niet geanonimiseerde beslissingen in tuchtzaken online werd gezet. Dat heeft minister De Jonge van Volksgezondheid laten weten op Kamervragen van D66.

Het datalek deed zich voor bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Dit is het beroepsregister voor professionals in de jeugdsector, dat zich bezighoudt met (her)registratie, tuchtrecht en scholing. De stichting is een kennisbank aan het ontwikkelen die toegang tot alle geanonimiseerde beslissingen in SKJ-tuchtzaken geeft. De testwebsite die hiervoor wordt gemaakt is per ongeluk online gezet. Op deze testwebsite stonden niet geanonimiseerde beslissingen in SKJ-tuchtzaken.

Lees hier verder. © Security.nl



Phishing via mails en social media: zo herken je ‘t en dit kun je ertegen doen

Phishing: argeloze mensen naar een valse gekopieerde website lokken, ze laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of creditcardnummer, en ze geld afhandig te maken. Het overkomt één op de vier Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van de Fraudehelpdesk.

Niet gek dus dat de schade door phishing in 2018 verviervoudigde ten opzichte van 2017. Volgens de Betaalvereniging Nederland maakten criminelen vorig jaar bijna vier miljoen euro buit door phishingfraude bij internetbankieren.

Phishing neemt veel vormen aan. Cybercriminelen zijn namelijk heel creatief en gaan steeds geraffineerder te werk. Niet alleen wordt de kwaliteit van valse mails en websites steeds beter, criminelen benaderen hun slachtoffers vaker via social media, telefoon of een combinatie daarvan. “Het gaat om die ene click”, zegt CEO Stu Sjouwermans van het Amerikaanse bedrijf KnowBe4, dat werknemers en consumenten traint op het gebied van internetveiligheid.

Lees hier verder. © Business Insider

© MeT-Groep