Corona: 1 op 3 bedrijven had geen continuïteitsplan

Corona: 1 op 3 bedrijven had geen continuïteitsplan

Ruim een derde van de Nederlandse organisaties ging volledig onvoorbereid de coronacrisis in. Ze beschikten over geen enkel bedrijfcontinuïteitsplan om de belangrijkste processen voort te zetten in een crisissituatie. Nog eens zeventien procent weet niet zeker of er intern zo’n plan lag. Dat blijkt uit onderzoek van Capterra.

Software-adviesbureau Capterra vroeg ruim tweeduizend senior managers, bedrijfsleiders en eigenaren van mkb-organisaties naar hun ervaringen tijdens de coronacrisis. Bijna de helft (48 procent) van hen moest halsoverkop software installeren om hun bedrijf draaiende te houden tijdens de crisis. Velen waren daar slecht op voorbereid.

Van de Nederlandse bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, had minder dan de helft (47 procent) een continuïteitsplan klaarliggen. Zo’n plan beschrijft hoe je het herstel van het volledige bedrijfsproces moet aanpakken. Het betreft een plan voor onder meer de werkruimten, telefoons, werkstations, servers, applicaties en netwerkverbindingen.

36 procent van de ondernemingen had geen enkel continuïteitsplan voorhanden en zeventien procent wist dit niet zeker. Volgens Capterra kan het ontbreken van zo’n plan leiden tot grote verliezen en zelfs bedrijfssluiting. De onderzoekers bestempelen de coronapandemie als een onvoorspelbare crisis waarin zo’n plan belangrijk is.

Veel bedrijven moesten tijdens de crisis in korte tijd belangrijke beslissingen nemen en hielden daarbij geen rekening met de lange termijn. Dit betekent onder meer dat er weinig prioriteit is om de bedrijfsvoering verder te digitaliseren. Ongeveer een derde van de Nederlandse respondenten geeft aan dat aanpassing van de bedrijfsvoering voor digitaal zakendoen niet belangrijk is of dat ze daar neutraal tegenover staan. In Duitsland, Australië, Frankrijk en Italië ligt dit aandeel nog hoger.

Wat nu wel prioriteit heeft, is het behoud van productiviteit van medewerkers en het behoud van klanten. In Nederland vindt ruim driekwart dit in meer of mindere mate belangrijk. Deze prioriteit zie je ook terug in het soort software dat bedrijven tijdens de coronacrisis aanschaften: vooral remote desktop software (54 procent), videoconferencing software (36 procent), chat-software (34 procent) en samenwerkingssoftware (28 procent).

Lees hier verder. © Computable

Peter Hickendorff

Reacties zijn gesloten.