Fraudehelpdesk ontvangt duizenden klachten over telefoontjes ‘National Police’

Fraudehelpdesk ontvangt duizenden klachten over telefoontjes ‘National Police’

De Fraudehelpdesk heeft de afgelopen periode duizenden klachten ontvangen van mensen die zijn gebeld door oplichters die zich voordoen als de ‘National Police’ of het ‘Dutch Supreme Court’. Slachtoffers werden uiteindelijk voor 209.000 euro opgelicht, zo laat de Fraudehelpdesk aan Security.NL weten.

De telefoontjes lijken van een Nederlands mobiel nummer te komen of van de Hoge Raad. In werkelijkheid gaat het om gespoofte telefoonnummers en zijn de mobiele nummers van particulieren die er niets mee te maken hebben. In eerste instantie wordt er een opgenomen Engelstalig bericht afgespeeld dat het BSN-nummer van de ontvanger wordt misbruikt, er tegen hem een arrestatiebevel loopt of dat de ontvanger betrokken is bij drugshandel en witwassen.

Vervolgens wordt gevraagd om het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een ‘agent’. Deze nepagent vraagt mensen hun identiteit te verifiëren aan de hand van persoonlijke gegevens. Vervolgens stelt de oplichter dat er een probleem is met de bankrekening van het slachtoffer en die zijn geld moet overmaken naar een veilige rekening. In sommige gevallen nemen de oplichters de computer van hun slachtoffers over, door die een remote administration tool te laten installeren.

Zo’n vijfduizend mensen hebben bij de Fraudehelpdesk gemeld dat ze door dergelijke oplichters zijn gebeld. 42 mensen rapporteerden financiële schade, voor een bedrag van zo’n 209.000 euro. De meeste mensen met financiële schade zijn Engelstalig. Wie wordt gebeld door een onbekend telefoonnummer of een Engelstalig bandje hoort wordt aangeraden direct op te hangen.

Lees hier verder. © Security.nl

Peter Hickendorff

Reacties zijn gesloten.

© MeT-Groep