From top to bottom: alle neuzen dezelfde security-kant op!

From top to bottom: alle neuzen dezelfde security-kant op!

Data (en met name het gebruik ervan) is goud waard. Maar wat als je slachtoffer dreigt te worden van ransomware, er onbewust een datalek plaatsvindt, of je gewoon kriegel wordt van het gevaar van ongewenst dataverlies dat dagelijks op de bedrijfsdeur bonst?

Het begint allemaal bij de kennis van de data die je ‘in huis’ hebt. Drie vragen zijn daarbij essentieel: hoe krijg je data in je bedrijfsomgeving, wat doe je er vervolgens mee en hoe verlaat deze data je omgeving?

Om bij de eerste vraag te beginnen: wat voor data dient zich aan bij je bedrijf? Wie is de afzender: een partner met wie je al jaren zakendoet en te vertrouwen is, of is het een onbekende c.q. anonieme persoon? Dit geeft al aan hoe vertrouwelijk die informatie kan zijn. En op wat voor point of contact wil data je bedrijf binnenkomen? ‘Gewoon’ via de mail, of toch via een weblink, downloadlink of tikt iemand de data hoogstpersoonlijk over?

Vervolgens is het essentieel wat je met de binnengekomen informatie doet en wie er bijvoorbeeld bij mag en deze informatie kan wijzigen of zelfs verwijderen. Waar sla je bijvoorbeeld informatie op als je in de medische branche actief bent? Bewaar je het eerst op de grote hoop voordat je het gaat classificeren of verdwijnt het meteen in versleutelde mapjes op de bedrijfsserver (of niet)?

De derde vraag is zeker niet de minst belangrijkste: duidelijk moet zijn hoe deze opgeslagen data te benaderen is of welke erg gevoelig is voor inbreuk.

Lees hier verder. © Techzine

Peter Hickendorff

Reacties zijn gesloten.