Hotelketen Marriott meldt datadiefstal die 5 miljoen klanten treft

Hotelketen Marriott meldt datadiefstal die 5 miljoen klanten treft

Hotelketen Marriott is opnieuw getroffen door een datalek. Daarbij zijn gegevens van meer dan vijf miljoen klanten buitgemaakt. Het gaat om hun namen en contactgegevens, geboortedatums, en reserveringsinformatie.

Het datalek vond medio januari van dit jaar plaats. Het bedrijf kwam daar eind februari achter, schrijft het in een blogpost. Criminelen zouden zijn binnengekomen via de logingegevens van twee medewerkers van een van de hotels in de keten. Marriott zegt dat het onderzoek nog loopt. Vooralsnog lijkt het erop dat de gegevens van 5,2 miljoen klanten van de keten zijn gestolen. Het gaat om namen, woon- en e-mailadressen, telefoonnummers en geboortedatums. Ook zijn sommige boekingsgegevens bij de hack buitgemaakt, waaronder gelinkte luchtvaartmaatschappijprogramma’s, en verblijfs- en kamervoorkeuren. Onbekend is of dat laatste concreet betekent dat er verblijfsdata zijn gestolen. Marriott schrijft dat er geen aanwijzingen zijn dat wachtwoorden, identificatiebewijzen of financiële gegevens zijn gestolen.

Eerst dacht ik “geen nood, die keten ken ik niet, nooit geweest.” Tot je gaat kijken welke merken allemaal deel uitmaken van die groep : Sheraton, Ritz-Carlton, AC Hotels, Le Meridien, … Ineens wordt de kans dat je in hun systemen zit, wel een pak groter.

Lees hier verder. © Tweakers.net

Peter Hickendorff

Reacties zijn gesloten.