Verzekeren tegen hackers steeds moeilijker voor bedrijven

Verzekeren tegen hackers steeds moeilijker voor bedrijven

Bedrijven moeten steeds meer moeite doen om zich te verzekeren tegen cyberaanvallen. Verzekeraars trekken zich terug en is het niet meer vanzelfsprekend dat bedrijven überhaupt een verzekering kunnen krijgen.

Bedrijven zijn zo vaak doelwit van hackers, dat het voor verzekeraars minder interessant of rendabel wordt om zogenoemde cyberpolissen te verkopen. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Z.

Meer aanvallen

Er zijn steeds meer aanvallen met gijzelsoftware en de kosten worden hoger en hoger. Herverzekeraars worden daarom kritischer en verzekeraars ook. Niet elk groot bedrijf kan zomaar even een verzekeringetje afsluiten. En als er verzekerd wordt, kan de premie fors hoger uitvallen dan vorig jaar.

“Het eigen risico moet omhoog, de premie stijgt gemiddeld met 30 tot 50 procent en er worden extra eisen gesteld aan bedrijven die een verzekering willen afsluiten”, zegt Yasin Chalabi, manager cyber en datarisk bij Hiscox, de grootste cyberverzekeraar voor bedrijven in Nederland. 

De schade na een succesvolle aanval met gijzelsoftware is zelfs zo hoog, dat Hiscox dit jaar liever geen cyberverzekering verkoopt aan bedrijven met een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro. “We blijven in alle sectoren verzekeren, maar de heel grote bedrijven liever niet. In 99 procent van de gevallen gaan we die dit jaar niet verzekeren”, zegt Chalabi. 

Lees hier verder. © RTL Nieuws

Peter Hickendorff

Reacties zijn gesloten.

© MeT-Groep